Veelgestelde vragen - SPEELWEKEN

We verdelen de kinderen in groepen op basis van leeftijd. Als kinderen dezelfde leeftijd hebben, zitten ze zeker in dezelfde groep.

Je kind draagt het best speelkleding die gemakkelijk zit en die vuil mag worden. Geef ook kleding mee om buiten te kunnen sporten en spelen, zoals aangepaste schoenen, een trui en (regen)jas. Voor de jongsten is een set reservekleren handig.

Ja, geef een lunchpakket, drinkfles en gezonde tussendoortjes (tien- en vieruurtje) mee met je kind. Je krijgt een week op voorhand een e-mail met een lijstje wat nodig is.

De activiteiten tijdens een speelweek zijn gevarieerd en aangepast aan de leeftijd van de kinderen.
Het programma krijg je vooraf per mail en kan je bekijken op de welkomstmuur aan het onthaal.

De dag is zo ingedeeld:

  • 8.30 - 9.30 u.: opvang
  • 9.30 - 16.30 u.: activiteiten
  • 16.30 - 17.30 u.: opvang

Ja, er is gratis opvang van 8.30 uur ’s morgens tot 17.30 uur ’s avonds. De activiteiten vinden plaats tussen 9.30 u en 16.30 u.

Heel wat diensten, organisaties of gemeenten helpen financieel bij speelweken. Hier vind je een overzicht van de compensaties.

Ja. Heeft je kind nood aan extra begeleiding of aangepaste infrastructuur? Contacteer ons dan minimum 4 weken voor de start van de speelweek, dan bekijken we samen wat er mogelijk is.

Je kan steeds inschrijven op de wachtlijst. Dit is gratis en zonder verplichtingen. Wanneer er een plaats vrijkomt, contacteren we je. Wil je kind nog steeds meedoen, dan kan je betalen en is je kind effectief ingeschreven. 

Of zoek een andere speelweek op de activiteitenpagina van jonginbrussel.be.

Ja. Kinderen die deelnemen aan de speelweek moeten zindelijk zijn. Ervaart je kind hier moeilijkheden mee? Neem contact op met derinck@vgc.be.

Ja, kinderen moeten Nederlands spreken en begrijpen.  

De inschrijvingen starten voor iedereen op hetzelfde moment.

1/4de van de plaatsen reserveren we voor kinderen uit gezinnen met  beperkte financiële middelen, via de Paspartoe tegen kansentarief.

Er zijn twee tarieven in ons gemeenschapscentrum: het standaardtarief en het reductietarief met de Paspartoe tegen kansentarief. Verder zijn er geen kortingstarieven. 

Je krijgt van het gemeenschapscentrum deze documenten voor een (gedeeltelijke) terugbetaling :

  • Fiscaal attest: als je je kind inschreef, krijg je het volgende kalenderjaar automatisch een fiscaal attest in je mailbox. Heb je geen mailadres? Dan wordt het fiscaal attest verzonden naar je postadres.
  • Ziekenfonds: je ziekenfonds (mutualiteit) zorgt vaak voor een (gedeeltelijke) terugbetaling van kampen, speelpleinwerking en meerdaagse (sport)activiteiten. Download je attest via tickets.vgc.be in jouw ouderzone.

Heel wat diensten, organisaties of gemeenten helpen financieel bij speelweken. Hier vind je een overzicht van de compensaties.

Wij nemen meteen contact op met de ouder(s) en vragen om zelf naar een dokter te gaan als dat kan. In bepaalde gevallen komt de verzekering van de Vlaamse Gemeenschapscommissie tussen in de medische kosten. Je krijgt van ons een papier mee voor de verzekering dat de dokter moet invullen.  

Wij houden alle gevonden voorwerpen zonder houdbaarheidsdatum maximaal één maand bij. Ben je iets verloren? Neem contact op met ons. Je kan je verloren voorwerp ophalen tijdens de openingsuren van ons onthaal.
Opgelet: Het gemeenschapscentrum is niet verantwoordelijk voor diefstal door derden, verlies binnen het gebouw of beschadiging van persoonlijk materiaal.

Meld het meteen aan een van onze collega’s. Pesten wordt niet getolereerd. We luisteren naar jullie verhaal, laten je kind aan het woord en bekijken samen hoe we de situatie kunnen aanpakken.

Zonder schriftelijke toelating mogen kinderen niet alleen naar huis. Je kan dit aanduiden op de medische fiche tickets.vgc.be onder ‘vragenlijsten’ bij ‘naam van jouw kind’.

Nee. Alle communicatie, zoals fiscaal attest en facturen, is persoonlijk en gekoppeld aan de account die je aanmaakt bij de registratie. Als je andere kinderen inschrijft onder jouw account zal je dus een foutief fiscaal attest of een foutieve factuur krijgen. De factuur blijft ook gekoppeld aan jouw account en jij bent verantwoordelijk voor de betaling.

We controleren altijd de medische fiches zodat we op de hoogte zijn van de allergieën en intoleranties. Het is dus belangrijk om de vragenlijst goed in te vullen op tickets.vgc.be: onder ‘vragenlijsten’ > ‘naam kind’.

ANNULEREN VAN EEN SPEELWEEK

Wanneer je kind langer dan 1 dag ziek is, kan je de speelweek annuleren. Bezorg binnen de 5 werkdagen na de start van de ziekte of het ongeval een gedateerd medisch attest aan het gemeenschapscentrum via derinck@vgc.be. Geef ook je rekeningnummer door. Zo betalen we je het inschrijfgeld van het aantal resterende dagen snel terug.

Annuleer je 30 kalenderdagen voor de start van de speelweek? Dan krijg je het volledige inschrijvingsgeld terug.  Stuur hiervoor een mail naar derinck@vgc.be en vermeld je naam, je rekeningnummer en de datum van de speelweek.

Annuleer je minder dan 30 kalenderdagen voor de start van de speelweek? Dan krijg je geen geld terug.

Ja. Bij minder dan 6 inschrijvingen kunnen we beslissen om de speelweek te annuleren. Ook in gevallen van overmacht kan dit gebeuren. Het inschrijvingsgeld wordt in deze gevallen steeds volledig terugbetaald.